Po raz pierwszy w tym roku podczas Poznań Motor Show 2018 - 6 kwietnia - odbyły się I Mistrzostwa Młodych Mechaników "iElektromobilni".

 

Program Rozwoju Elektromobilności to flagowy projekt rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która zakłada, że do roku 2025 po polskich drogach ma jeździć nawet milion aut o napędzie elektrycznym. Odpowiedzią na te wyzwania są działania Fundacji Cooperatio, która tworzy inicjatywę iElektromobilni - społeczność, do której zaprasza wszystkich, którym zależy na szerzeniu edukacji związanej z elektromobilnością.

 

Samochody elektryczne to nie tylko futurystyczne konstrukcje, które widzimy w mediach. To także pojazdy o napędzie hybrydowym, które nie tylko dziś coraz częściej kupowane są w salonach z nowymi samochodami, ale także sprowadzane indywidualnie z Zachodu. To właśnie hybrydy zyskują najbardziej na popularności kosztem silników Diesla i stanowią naturalny wstęp do pojazdów w pełni elektrycznych.

 

Tymczasem w polskim szkolnictwie zawodowym temat elektromobilności praktycznie nie jest poruszany. A już za kilka lat będziemy potrzebować wykwalifikowanych mechaników, którzy będą umieli obsługiwać i naprawiać pojazdy elektryczne. Będziemy potrzebować także sprzedawców i pracowników obsługi klienta, którzy naturalnie wspierają mechaników w ich pracy, a których działania są decydujące dla rentowności warsztatu czy dealerstwa samochodowego. Nie zapominajmy także o olbrzymich potrzebach w zakresie infrastruktury potrzebnej do ładowania pojazdów elektrycznych – także i tu niezbędni będą wysoko wykwalikowani pracownicy, których dziś próżno szukać na polskim rynku pracy.

 

"Organizując Ogólnopolskie Mistrzostwa Młodych Mechaników w czasie Poznań Motor Show chcieliśmy włączyć temat elektromobilności do naszych działań edukacyjno-konkursowych - stąd pomysł na organizację pierwszej edycji Mistrzostw właśnie w tej kategorii. To już pewne, że wielka rewolucja związana z elektromobilnością nadchodzi, a na po polskich drogach coraz częściej będą pojawiać się pojazdy elektryczne. Dlatego niezbędne jest przygotowanie przyszłych mechaników do obsługi zarówno coraz bardziej popularnych aut hybrydowych, jak również w przyszłości pojazdów elektrycznych. Chcemy wesprzeć szkoły i pomóc im wyposażyć młodych ludzi w niezbędną wiedzę w tym zakresie" - mówi Adrian Dekowski z Fundacji Cooperatio, organizatora Mistrzostw.

 

Znaczenie edukacji młodych ludzi w rozwoju elektromobilności docenia także największy polski dystrybutor, Inter Cars, który podczas tegoroczego Poznań Motor Show organizował krajowy finał konkursu Youn Car Mechanic. "Rewolucja w zakresie elektromobilności nie nastąpi dziś, czy jutro, ale zdajemy sobie sprawę, że jest nieunikniona. Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby wyposażyć w niezbędną wiedzę techniczną współpracujące z nami warsztaty samochodowe, jak również uczniów szkół samochodowych w ramach programu Młode Kadry tak, by byli przygotowani na zmiany, jakie czekają nas w kolejnych latach"- wyjaśnia Radosław Sujka, menedżer ds. szkoleń w Inter Cars.

 

aaelektroic

 

W wydarzenie zaangażowały się m.in. Kolejowe Zakłady Łączności w Bydgoszczy, które produkują m.in. stacje ładowania pojazdów elektrycznych. "KZŁ Bydgoszcz w odpowiedzi na trendy rynkowe i rosnące znaczenie elektromobilności zaprojektowały i wykonały w pełni zarządzalne sieciowo stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Obecnie oferujemy 3-fazowe stacje ładowania ecoMOTO o mocy 22kW oraz tzw. przydomowe stacje ładowania do montażu na ścianach, które prezentowaliśmy podczas tegorocznych Mistrzostw w Poznaniu" - mówi Krzysztof Wysocki, Dyrektor ds. Marketingu KZŁ Bydgoszcz.

 

W I Mistrzostwach Młodych Mechaników "iElektromobilni" wzięło udział 19 dwuosobowych zespołów uczniowskich. Uczestnicy rozpoczęli rywalizację od rozwiązania testu teoretycznego, a potem przeszli do konkurencji praktycznych przygotowanych m.in. przez ZF Aftermarket, Kolejowe Zakłady Łączności i Akademię Praktycznych Umiejętności.

 

Na stanowisku Akademii Praktycznych Umiejętności zadaniem uczniów było prawidłowe przygotowanie stanowiska pracy do obsługi pojazdów elektrycznych. "Uczniowie muszą przygotować rękawice dielektryczne do pracy z samochodem elektrycznym. Uczestnicy radzili sobie dość słabo, nie wiedzieli jak ich używać, jak przechowywać i do jakiego poziomu napięcia można je stosować" - wyjaśniał Marcin Makarewicz z Akademii Praktycznych Umiejętności.

 

aarekawice

 

Dwie konkurencje dla uczestników we współpracy z Akademią Praktycznych Umiejętności przygotowały Kolejowe Zakłady Łączności. "Pierwsze zadanie dotyczy diagnostyki układu elektrycznego w samochodzie hybrydowym marki Toyota. Natomiast drugie to podstawy związane z obsługą pojazdów elektrycznych. Przygotowaliśmy 7 piktogramów, które pojawiają się na każdym akumulatorze, a zawodnicy muszą określić, co dany piktogram oznacza. Niektóre sprawiają trudność, ale większość uczestników nie ma problemu z ich rozpoznaniem" - mówi Krzysztof Wysocki, Dyrektor ds. Marketingu KZŁ Bydgoszcz.

 

aaielektorss

 

Na Mistrzostwach związanych z elektromobilnością nie mogło zabraknąć firmy ZF Aftermarket. Tu przyszli mechanicy nie mieli łatwego zadania. "Opracowaliśmy dla młodzieży trzy zadania. Zawodnicy mają przed sobą pewien typ miernika i muszą określić jaki to typ miernika i jakie parametry można nim zmierzyć. Drugie zadanie to symulacja pomiaru – sprawdzamy czy młodzież potrafi ustawić miernik do pomiaru ewentualnego przebicia w izolacji. I ostatnie, chyba najtrudniejsze zadanie – odpowiedź na pytanie o wartość minimum rezystencji przy pomiarze izolacji pojazdu z napędem elektrycznym. Na to pytanie nikt nie odpowiedział prawidłowo. Natomiast z dwoma pierwszymi zadaniami większość zawodników dawała sobie radę" - podsumował Grzegorz Fedorowicz z firmy ZF Aftermarket.

 

aaielektor

 

Pierwsze trzy miejsca zajęły następujące zespoły:

 

  1. Karol Szczygielski, Robert Zabielski - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych z Radzynia Podlaskiego
  2. Michał Uchaniak, Konrad Parać - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych z Radzynia Podlaskiego
  3. Hubert Witkowski, Kamil Rzeszuto - Zespół Szkół Budowlanych Poznań

 

Zespołowi z Poznania kibicował opiekun uczniów, nauczyciel z zespołu Szkół Budowlanych w Poznaniu: "Trzecie miejsce zajął dwuosobowy zespół elektromechaników z drugiej klasy naszej szkoły. Obserwowałem jak radzili sobie z poszczególnymi konkurencjami, było widać ich zaangażowanie i nie ukrywam, że w przyszłym roku liczymy na zajęcie pierwszego miejsca. Na razie elektromobilność nie jest ujęta w szkolnych programach nauczania. Natomiast trzeba się spieszyć, bo jest to ostatnia chwila, by rozpocząć edukację młodych ludzi w tym zakresie. Nasi uczniowie wiedzę dotyczącą elektromobilności wynoszą przede wszystkim z praktyk w prywatnych warsztatach samochodowych. Trafiają na praktyki do dobrych warsztatów, gdzie mają szansę dokształcić się w tym zakresie" - powiedział Marek Bartkowiak.

 

W ramach dnia poświęconego elektromobilności odbyła się także debata pt. "Elektromobilność - edukacja, infrastruktura, szanse rozwoju w Polsce", którą prowadziła Joanna Piszcz, redaktor naczelna Motofaktor.pl. W dyskusji wzięli udział: Paweł Leszak, nauczyciel z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Radzyniu Podlaskim, Leszek Karwecki - Koordynator Zespołu ds. Zarządzania Projektami Rozwojowymi w spółce Enea Serwis, Krzysztof Wysocki, Dyrektor ds. Marketingu Kolejowych Zakładów Łączności w Bydgoszczy, Włodzimierz Strzała - prezes PZMOT Bydgoszcz, Krzysztof Kosiedowski - rzecznik elektromobilności, Rafał Kosiński z Akademii Praktycznych Umiejętności oraz Adrian Dekowski z Fundacji Cooperatio.

 

aadebata

 

Wszyscy uczestnicy debaty zgodzili się co do tego, że do rozwoju elektromobilności niezbędna jest szeroko pojęta edukacja nie tylko młodzieży, ale także nauczycieli szkół zawodowych i zawodowych mechaników, u których młodzież odbywa praktyki.

 

"W szkole nie mamy w zasadzie żadnych materiałów pomocnych w kształceniu w kierunku elektromobilności - zarówno do zajęć teoretycznych, jak i praktycznych chociażby samochodu z napędem hybrydowym. Radzimy sobie jak możemy zdobywając tę wiedzę z różnych źródeł i przekazując ją uczniom na zajęciach dodatkowych. W mojej opinii niezbędne są przede wszystkim szkolenia dla nauczycieli, którzy mogliby potem podzielić się swoimi doświadczeniami z uczniami" - mówił Paweł Leszak.

 

"Jeśli chodzi o młodych mechaników, to pokutuje u nich brak oswojenia się z tematem elektromobilności z pewnością spowodowany brakiem dostępu do urządzeń, pojazdów, czy stacji ładowania, które można wykorzystać na zajęciach praktycznych w szkołach, to dało się odczuć. Wiedzieliśmy, że młodzi mechanicy nie do końca czują ten temat" - zauważył Krzysztof Wysocki


.
Jednym z rozwiązań mogłoby by być wprowadzenie nowego kierunku kształcenia. "Dostęp do informacji dotyczących samochodów hybrydowych, czy elektrycznych - chociażby bieżącej obsługi serwisowej - jest trudny i zdobycie ich wymaga czasu i zaangażowania. Te nowe trendy już przyszły, motoryzacja goni do przodu. Mechanik to już w tej chwili bardziej elektromechanik. Elektryka i elektronika działa wtedy prawidłowo, gdy jest sprawna mechanika, te układy są ze sobą bardzo mocno powiązane” - zwraca uwagę Rafał Kosiński.

 

Z kolei zdaniem rzecznika elektromobilności, należy wykorzystać zapał młodych ludzi do zdobywania wiedzy w tym zakresie. "Z przyjemnością patrzę na zaangażowanie młodzieży w Mistrzostwa "iElektromobilni". Jest to niewyczerpany potencjał, który należy wykorzystać. To jest nasze zadanie - szkół, nauczycieli, instytucji, różnego rodzaju organizacji, by rozpocząć współpracę i edukować tych młodych ludzi" - podsumował Krzysztof Kosiedowski.

 

Autor: Joanna Piszcz (motofaktor.pl)

Zdjęcia: Bartosz Pniewski

 

Aktualności - wszystkie

iElektromobilni 2018 - Relacja

Mistrzostwa Mechaników 2018 - Młody Mechanik Wyniki

Mistrzostwa Mechaników 2018 - Młody Mechanik Wyniki

Podziękowania za wpiarcie i zaangażowanie w organizację

Podziękowania za wpiarcie i zaangażowanie w organizację

Grzegorz Duda – kibicuje i radzi młodym mechanikom

Grzegorz Duda – kibicuje i radzi młodym mechanikom

VII Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników 2018 - Finał

VII Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników 2018 - Finał

VII Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników 2018

VII Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników 2018

Motor Show Truck już pod koniec marca

Motor Show Truck już pod koniec marca

Debata o zawodzie kierowcy podczas MM

Debata o zawodzie kierowcy podczas MM

Kierowców: karać czy edukować?

Kierowców: karać czy edukować?

V Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników 2016

V Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników 2016

Najlepszy Mechanik TTM

Najlepszy Mechanik TTM

II Ogólnopolskie Mistrzostwa Młodych Lakierników 2016

II Ogólnopolskie Mistrzostwa Młodych Lakierników 2016

Historia Prawa Jazdy na ziemiach polskich - wystawa

Historia Prawa Jazdy na ziemiach polskich - wystawa

Mobilne warsztaty edukacyjne „MałyKierowca.pl”

Mobilne warsztaty edukacyjne „MałyKierowca.pl”

Promujemy bezpieczeństwo podczas Warsaw Moto Show 2015

Promujemy bezpieczeństwo podczas Warsaw Moto Show 2015

Spotkanie w dniu 09.11.2015 - ustalanie ram programowych

Spotkanie w dniu 09.11.2015 - ustalanie ram programowych

Początek strony